Figyelem! A lentiekben vázolt folyamat nem keverendő össze más, szintén a magyar hatóságok előtt zajló adóhatósági (https://nav.gov.hu/) társadalombiztosítási (https://www.neak.gov.hu/) vagy egyéb, külföldi letelepedés esetén lefolytatandó kijelentkezési eljárással!
1. Külföldi letelepedés bejelentése a konzulátuson
A bejelentés a végleges külföldi letelepedés szándékának rögzítését, illetve hivatalos bejelentését jelenti.
A bejelentés megtételére kizárólag személyesen kerülhet sor a konzulátuson, ügyfélfogadási időben. A kérelem benyújtására csak előzetes időpontegyeztetés alapján kerülhet sor. Az időpont igénylésére vonatkozóan az Alapinformációk menüpontban található tájékoztatás.
Ha a kérelmet 18 év alatti személyre nyújtják be, mindkét szülő személyes jelenléte szükséges.
A kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok:
- Külföldi letelepedésre vonatkozó nyilatkozat (a lap alján letölthető)
- Amennyiben a kérelmező házas, a magyar házassági anyakönyvi kivonat - amennyiben a kérelmező külföldön kötött házasságát még nem anyakönyveztette Magyarországon, úgy először a házasság anyakönyvezését kell kezdeményezni (erre lásd a honlap vonatkozó menüpontját)
- Érvényes személyazonosító igazolvány vagy útlevél
- Lakcímkártya
- Gyermekek esetében a magyar születési anyakönyvi kivonat
A lakcímkártya a bejelentéssel egyidejűleg bevonásra kerül.
A külföldi letelepedés elektronikusan is bejelenthető. Ennek lehetőségét lásd az alábbi „Külföldi letelepedés bejelentése elektronikusan” résznél.
2. Külföldi letelepedés bejelentése elektronikusan
A külföldi letelepedést elektronikusan, Webes ügysegéd útján is be lehet jelenteni a magyar hatóság felé. Ennek feltétele, hogy a bejelentő rendelkezzen Ügyfélkapuval. Amennyiben a bejelentésre elektronikusan kerül sor, a lakcímkártyát ez esetben is le kell adni (akár postai úton, ajánlott küldeményként). Lehetőség van arra is, hogy személyesen adják le az okmányt, amelyet mind a bejelentő, mind törvényes képviselője, illetve meghatalmazottja megtehet.
3. Külföldi lakcím változásának bejelentése
a.) A külföldi lakcím változásának bejelentése online
A külföldi lakcím megváltozása elektronikusan is bejelenthető az alábbi oldalon: https://ugyintezes.magyarorszag.hu/szolgaltatasok/webesugyseged.html
Természetesen az új ügyintézési lehetőség mellett az eddigi gyakorlatnak megfelelően továbbra is mód van a külföldi lakcím megváltozásának a konzulnál történő bejelentésére.
b.) Külföldi lakcím változásának bejelentése a konzulátuson
A külföldön élő magyar állampolgár külföldi lakcímének módosítását a külképviseleten is kérelmezheti. Ebben az esetben nincs szükség a lakcímkártya cseréjére, hiszen azon továbbra is a „külföldi cím” elnevezés szerepel.
A bejelentés megtételére személyesen kerülhet sor a konzulátuson, ügyfélfogadási időben. A kérelem benyújtására csak előzetes időpont egyeztetés alapján történhet.
Ha a kérelmet 18 év alatti személyre nyújtják be, mindkét szülő személyes jelenléte szükséges.
A külföldi lakcím módosításához a kérelem a külföldön élő magyar állampolgár adatainak módosításához adatlapot kell kitölteni (a lap alján letölthető). A kérelem beadásához érvényes magyar útlevél és lakcímkártya szükséges.
A külföldi lakcím módosítása illetékmentes.
4. A külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételi kérelem
Ha a magyar állampolgár nem szerepel a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban (vagy passziválás miatt, vagy, mert soha nem rendelkezett állandó lakóhellyel Magyarországon), kérheti a nyilvántartásba való felvételét. Ehhez a kérelem külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételéhez adatlap kitöltésére van szükség, melyet a konzul előtt személyesen kell aláírni.
A kérelem benyújtására kizárólag személyesen kerülhet sor a konzulátuson, ügyfélfogadási időben. A kérelem benyújtására csak előzetes időpont egyeztetés alapján kerülhet sor. Az időpont igénylésére vonatkozóan az Alapinformációk menüpontban található tájékoztatás.
Ha a kérelmet 18 év alatti személyre nyújtják be, mindkét szülő személyes jelenléte szükséges.
A kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok:
- adatlap (a lap alján letölthető)
- érvényes magyar útlevél;
- születési anyakönyvi kivonat;
- házas családi állapot esetén magyar házassági anyakönyvi kivonat;
- elvált illetve özvegy családi állapot esetén pedig válási illetve özvegyi záradékkal ellátott magyar házassági anyakönyvi kivonat.
Házas vagy elvált családi állapot esetén amennyiben a kérelmező házassága, illetve válása Magyarországon még nem került anyakönyvezésre, a nyilvántartásba vételi kérelem leadásával egyidejűleg ezen anyakönyvi események anyakönyvezését is kezdeményezni szükséges a konzulátuson (Lásd a vonatkozó Házasság / Válás anyakönyvezése menüpontokat).
A nyilvántartásba vételt követően egy olyan lakcímkártya kerül kibocsátásra, melyen a „külföldi cím” elnevezés szerepel.
A lakcímkártya kb. 3 hónap elteltével érkezik meg a konzulátusra.
5., Letölthető adatlapok
Külföldi letelepedésre vonatkozó nyilatkozat
Külföldi letelepedésre vonatkozó nyilatkozat kiskorúak részére
Kérelem a külföldön élő magyar állampolgár adatainak nyilvántartásához